fbpx

Jak przeciwdziałać bólowi pleców?

Jak sobie radzić z bólem pleców?

Ból pleców i kręgosłupa to prawdziwa plaga. Wiele z nich ustępuje w ciągu  tygodnia lub dwóch, ale zdarzają się też często jego nawroty. Większość osób w moim gabinecie boryka się z tym problemem od dawna, a leczenie sprowadza się niestety tylko do połykania kolejnych dawek środków przeciwbólowych.

Jeżeli ten problem dotyczy również Ciebie to spróbuj najpierw sam podjąć kilka prostych kroków, aby poprawić swój stan.
Głównie dotyczy to zachowania aktywności fizycznej i świadomości utrzymania prawidłowego napięcia mięśniowego. Wielu z nas po stresach całego dnia odczuwa zmianę tego napięcia przez co mięśnie i plecy stają się sztywne. Musimy wiedzieć, że prawidłowa praca naszego układu ruchu jest zależna od równowagi m.in układu nerwowego i mięśniowo szkieletowego.

Poniżej znajdziesz 5 wskazówek jak uniknąć bólu w plecach

  1. Bądź aktywny. Poświęć trochę czasu w ciągu dnia na rozwój ogólnej aktywności – może to być jazda rowerem, trucht, czy nawet spacer. Ma to ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i wzmacniania mięśni, które są odpowiedzialne za odciążanie i stabilizację kręgosłupa. Z drugiej strony powszechnie wiadomo, że bezczynność i siedzący tryb życia są bardzo niebezpiecznymi nawykami prowadzącymi do nadwagi, czy otyłości, a nadliczbowe kilogramy powodują przeciążenie układu ruchu i osłabienie mięśni, skutkując pojawieniem się bólu kręgosłupa.
  2. Stres nie jest Twoim sprzymierzeńcem. Można mu przeciwdziałać na wiele sposobów. W codziennym zabieganiu postaraj się zaplanować swoją pracę i co najważniejsze pozwól sobie na przerwy umożliwiające odpoczynek. Relaks ma ogromne znaczenie w przeciwdziałaniu dolegliwościom okolic szyi i pleców.
  3. Bądź ostrożny przy dźwiganiu oraz unikaj szybkich i gwałtownych ruchów. Mogą one doprowadzić m.in. do przeciążenia i uszkodzeń dysków, czy więzadeł. Proszę, śpiesz się powoli.
  4. Przygotuj ciało przed wysiłkiem. Dla przykładu krótka sesja porannych ćwiczeń przygotowuje ciało do całodziennego wysiłku. 15 minut rozgrzewki zwiększy zakres ruchu w stawach i zminimalizuje ryzyko kontuzji.
  5. W fazie ostrej bólu można użyć woreczka z lodem przykładając go na w miejsce bolące. Tego typu okład stosuj jednorazowo przez ok. 15 minut. Jeżeli chodzi o rozgrzewanie bolącego obszaru to termofor, plastry rozgrzewające, czy koc elektryczny można zastosować tylko przy obolałych ze zmęczenia mięśniach, ale co ważne – jest też częstym błędem stosowanym przez nieświadomych pacjentów – rozgrzewanie nie jest wskazane w początkowej fazie występowania niezdiagnozowanych objawów bólowych, czyli właśnie w fazie ostrej.


Obolałe miejsce ochładzamy ok. 15 minut


W ostrych incydentach bólu mięśniowo-szkieletowego stosujemy regułę R.I.C.E

  • Rest – Odpocznij
    Ważne żeby utrzymać obszar w lekkim ruchu np. podczas spokojnego spaceru oraz znaleźć pozycję wolną od bólu podczas odpoczynku
  • Ice – Lód
    Ochładzaj obszar bolesny przez 15-20 minut
  • Compression – Kompresja
    Jeśli to możliwe załóż bandaż lub inne usztywnienie
  • Elevasjon– Uniesienie
    Utrzymaj miejsce uszkodzone możliwie wysoko, jeśli to plecy-leżenie

Jeśli Twój problem jest poważniejszy lub często nawraca, skontaktuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą/terapeutą manualnym w celu wykonania szczegółowej diagnostyki i wprowadzenia odpowiedniej terapii.

Leave a Reply